Rab's Material Facts

Rab introduceert ‘Material Facts’ 

Rab vereenvoudigt verwarrende claims over duurzaamheid van outdoorkleding en -uitrusting. Zij hebben er altijd al naar gestreefd om de invloed van het bedrijf op het milieu te verminderen en zinvolle veranderingen te initiëren voor productie- en verzendprocessen. 

Rab realiseerde zich ook dat consumenten nóg hogere eisen stellen. Steeds meer producten krijgen het label ‘groen’, ‘duurzaam’ of ‘milieuvriendelijk’, met weinig uitleg over wat deze labels echt betekenen. Het is moeilijk om inzicht te verkrijgen in de echte impact van aankopen op outdoorgebied. Dit heeft geleid tot de introductie van ‘Material Facts’, een primeur in de buitensportwereld voor het delen van duidelijke en eenvoudige informatie over de duurzaamheid van producten. In de nieuwe Material Facts-tabellen staat informatie over de gebruikte materialen. Hierdoor kun je de juiste, op feiten gebaseerde beslissingen nemen, omdat je precies ziet waar en van welke materialen de producten zijn gemaakt. Deze innovatie is een belangrijk onderdeel van Rab's belofte om duidelijkheid te verschaffen over de gebruikte materialen met complete, beknopte en begrijpelijke informatie. 

De Material Facts-tabellen 

Met ingang van de najaars- en wintercollectie 2023 publiceert Rab de Material Facts voor het nieuwste kledingassortiment en specifieke items, zoals slaapzakken. Deze tabellen zijn opvraagbaar via de QR-code op het hanglabel van het product. De Material Facts-tabellen hebben een eenvoudig zwart/wit ontwerp, waardoor het erg eenvoudig is om de benodigde informatie te vinden, net zoals de etiketten met voedingswaarden die op etenswaren zijn aangebracht. 

De tabellen verstrekken de volgende informatie: 

  • Het totaal aan gerecyclede materialen op basis van gewicht, gevolgd door een uitgebreid overzicht van de gerecyclede inhoud van de stoffen, isolatie, ritsen en afwerking 
  • Of het product in zijn geheel fluorkoolstofvrij is, gevolgd door de hoeveelheid fluorkoolstof per component 
  • Het land van oorsprong 

De tabellen zijn zodanig ontworpen, dat toekomstige criteria gemakkelijk kunnen worden toegevoegd.  

Vraag en antwoord 

Om voor jou als wandelaar hierover nog meer duidelijkheid te verstrekken lees je hieronder de antwoorden op een aantal vragen. 

  • In welk opzicht verschillen de Material Facts van andere informatiemethodes? 

Bij Material Facts draait het om eerlijkheid en passie voor details. Duurzaamheidsgegevens zijn ongelooflijk ingewikkeld en hebben voor iedereen een andere betekenis. Rab wil je voldoende informatie verstrekken, zodat je je eigen goed geïnformeerde beslissing kunt nemen. Als onderdeel van Rab’s transparantiebelofte wordt deze informatie over alle kledingproducten verstrekt; niet alleen voor de duurzamere kledingstukken. 

  • Is Rab het eerste merk in de outdoorsector met deze aanpak? 

We zien deze aanpak in de voedingsmiddelenindustrie, waar etiketten soortgelijke tabellen met voedingswaarden bevatten. Voor zover wij het weten is dit echter de eerste keer dat een outdoormerk deze informatie aan klanten verstrekt. 

  • Blijven de Material Facts exclusief van Rab? 

Nee, Material Facts is geen merkprogramma. Rab deelt zijn kennis en nodigt anderen uit dat ook te doen, zowel binnen de outdoorsector als binnen de rest van de kledingindustrie. Rab ziet het als een oplossing, niet alleen voor kleding, maar ook voor uitrusting, schoenen en andere artikelen. Ze laten hun methode aan iedereen zien en staan open voor een sectorbrede dialoog. 

  • Wat voor informatie neemt Rab niet op in de Material Facts-tabellen? 

Rab wil zo nauwkeurig en uitvoerig mogelijk zijn en legt zoveel mogelijk gegevens vast, zelfs over de ritstrekker en het wasetiket. Er zijn echter bepaalde elementen waarover geen informatie voorradig is, waardoor die - nog - niet in de tabellen opgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan de lijm, het garen, het borduursel en de zeefdrukken. Op dit moment wordt er ook geen informatie over de verpakking verstrekt. Voorlopig dekken de Material Facts alleen Rab's kledingassortiment en slaapzakken. De gegevenstabellen met informatie over rugzakken, uitrusting en accessoires worden in de komende seizoenen gepubliceerd, samen met de tabellen van Rab’s zustermerk, Lowe Alpine. 

  • Op welk gewicht van kleding of uitrusting baseert Rab deze berekeningen? 

Rab gebruikt een gemiddelde kledingmaat om de gegevenstabellen zo eenvoudig en makkelijk mogelijk vergelijkbaar te maken. Dit betekent dat de kledinggegevens zijn gebaseerd op het gewicht van de Britse herenmaat medium en de Britse damesmaat 10, terwijl de gegevens over slaapzakken zijn gebaseerd op het gewicht van een slaapzak van reguliere lengte. 

  • Waarom gebruikt Rab eigenlijk toch nog steeds fluorkoolstoffen (PFC’s)? 

Rab heeft alle fluorkoolstoffen met lange ketens al uit de toeleveringsketen verwijderd. Voor enkele van de meest technische producten gebruikt Rab echter nog steeds bepaalde fluorkoolstoffen met korte ketens. Het bedrijf werkt er - met deze partners - hard aan om alle fluorkoolstoffen voor de najaars- en wintercollectie van 2024 uit het hele assortiment te verwijderen. 

Verantwoord kiezen 

Met de Material Facts zet Rab opnieuw een goede stap op het gebied van het informeren van buitensporters. Met de Material Facts-tabellen in de hand is het voor iedereen mogelijk een verantwoorde keuze te maken bij de aanschaf van nieuwe outdoorproducten. 



 

 

Cookies.

Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'Oké' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele cookies. Wil je zelf bepalen welke cookies er geplaatst worden klik dan hier.
Noodzakelijke cookies
Personalisatie cookies
Analytische cookies
Marketing cookies
Logo